Här berättar vi det viktigaste du behöver veta om vad som skiljer laddboxar med typ 1-uttag från laddboxar med typ 2-uttag.
Ett ladduttag är där du sätter fast laddkabeln så din elbil kan få ström. Idag finns det två ladduttag; ladduttag typ 1 och ladduttag typ 2. I Sverige och resten av Europa är det vanligast att elbilar har typ 2-uttag, men bilar med typ 1-uttag finns också.
Laddboxar med typ 1-uttag kan ladda elbilar med upp till 7,4 kW medan laddboxar med typ 2-uttag har en maximal laddkapacitet på 22 kW. Det är ett rejält steg upp jämfört med den effekt som typ-1-laddboxarna ger.
Laddboxar med typ 1-uttag fungerar främst på äldre elbilar och elbilar från asiatiska tillverkare. Det normala idag är att elbilar har typ 2-uttag, så om du köper en ny elbil i Sverige behöver du sannolikt en typ 2-laddbox. Exempel på elbilar med typ 1-uttag är:
Exempel på elbilar med typ 2-uttag är:
Typ 1-laddboxar kräver typ 1-kablar och vice versa. Typ 1-kontakten är helt rund medan typ 2-kontaker är mer ovala. En annan viktig skillnad är att typ 1-kontakter har 6 stift medan typ 2-kontakter har 7 stift. Via bilderna nedan ser du skillnaden mellan de olika laddningskontakterna. Typ 2-kontakten är till vänster och typ 1-kontakten är till höger. Bildkälla till den högra delen av bilden ovan är Wikimedia.
Nedan besvarar vi vanligt ställda frågor om skillnaden mellan typ 1- och typ 2-laddare.
Laddningsbox.se är en helt självständig reklamfinansierad informationsportal. Flera av de erbjudanden som visas på hemsidan erhåller vi ersättning för.
2022 © HyperPalace AB - Org nr: 559222-0999. Drottninggatan 86, 111 36 Stockholm